Uutta ajattelua liikenteeseen
Ensin teiden kunnosta huolehtiva liikenneyhtiö kuulostaa
huonolta autoilijan kannalta. Mutta asiaan tarkemmin perehtymällä,
liikenneyhtiö voi olla järkevä vaihtoehto. Ja ainakin tämän hetkisten tietojen
mukaan olisi mahdollista saada EU:n liikennerahoitusta, mikäli Suomen teistä
vastaisi valtion sijaan valtion omistama liikenneyhtiö. Saisimme kaikkialle
Suomeen parempikuntoiset tiet, jos kaikki toteutuisi suunnitelmien mukaan,
mutta tietysti suunnitelmiin liittyy myös riskejä. Jos valtio päättäisi myydä
yhtiön, voisi siitä olla ikäviä seurauksia ja myös rahoitus järjestelmä
aiheuttaa suuria muutoksia. Kuitenkin liikenneyhtiön mahdollisuus kannattaa
selvittää pian.
Ministeri Anne Bernerin suunnitelmien mukaan idea olisi
rahoittaa yhtiötä tämän omalla maksujen keruulla autoilijoilta. Tämän pitäisi
näkyä suoraan valtion verotuksen pienenemisenä. Nyt autoista maksetaan
valtiolle veroa ostettaessa uusia auto, auton omistamista verotetaan vuosittain
ja suurin tulolähde valtiolle on polttoainevero. Uusien autojen vero tulee
tulevaisuudessa katoamaan väistämättä, koska jo nyt paineet EU taholta ovat
kovat. Toivottavaa on että myös muita veroja pienennettäisiin, mikäli uusi
liikenneyhtiö keräisi tien kunnossapitorahat itse suoraan autoilijoilta.
Muutoin järjestelmä suosisi hyvin toimeentulevia ja rankaisisi vanhalla autolla
ajavaa.
Taksilupiin liittyen on todettava että toivottavasti
kaikilta kuljettajilta tulevaisuudessa vaadittaisiin koulutus työhön. Tämän ei
tarvitse olla pitkä monen viikon kurssi, mutta hieman enemmän perehdyttämistä
kuin nyt Uber kuljettajat ovat firmalta saaneet. Työ on vastuullista toimimista
liikenteessä ja asiakaspalvelua. Pelkkä ajokortin omistaminen ei takaa vielä
mitään ja asiakkaan edun mukaista on koulutettu kuljettaja. Muutokset eivät välttämättä myöskään tule
laskemaan taksilla matkustamista.
Katso oheinen Tuulilasi lehden video
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti