torstai 5. toukokuuta 2016

Uutta ajattelua liikenteeseen



Ensin teiden kunnosta huolehtiva liikenneyhtiö kuulostaa huonolta autoilijan kannalta. Mutta asiaan tarkemmin perehtymällä, liikenneyhtiö voi olla järkevä vaihtoehto. Ja ainakin tämän hetkisten tietojen mukaan olisi mahdollista saada EU:n liikennerahoitusta, mikäli Suomen teistä vastaisi valtion sijaan valtion omistama liikenneyhtiö. Saisimme kaikkialle Suomeen parempikuntoiset tiet, jos kaikki toteutuisi suunnitelmien mukaan, mutta tietysti suunnitelmiin liittyy myös riskejä. Jos valtio päättäisi myydä yhtiön, voisi siitä olla ikäviä seurauksia ja myös rahoitus järjestelmä aiheuttaa suuria muutoksia. Kuitenkin liikenneyhtiön mahdollisuus kannattaa selvittää pian.

Ministeri Anne Bernerin suunnitelmien mukaan idea olisi rahoittaa yhtiötä tämän omalla maksujen keruulla autoilijoilta. Tämän pitäisi näkyä suoraan valtion verotuksen pienenemisenä. Nyt autoista maksetaan valtiolle veroa ostettaessa uusia auto, auton omistamista verotetaan vuosittain ja suurin tulolähde valtiolle on polttoainevero. Uusien autojen vero tulee tulevaisuudessa katoamaan väistämättä, koska jo nyt paineet EU taholta ovat kovat. Toivottavaa on että myös muita veroja pienennettäisiin, mikäli uusi liikenneyhtiö keräisi tien kunnossapitorahat itse suoraan autoilijoilta. Muutoin järjestelmä suosisi hyvin toimeentulevia ja rankaisisi vanhalla autolla ajavaa.

Taksilupiin liittyen on todettava että toivottavasti kaikilta kuljettajilta tulevaisuudessa vaadittaisiin koulutus työhön. Tämän ei tarvitse olla pitkä monen viikon kurssi, mutta hieman enemmän perehdyttämistä kuin nyt Uber kuljettajat ovat firmalta saaneet. Työ on vastuullista toimimista liikenteessä ja asiakaspalvelua. Pelkkä ajokortin omistaminen ei takaa vielä mitään ja asiakkaan edun mukaista on koulutettu kuljettaja.  Muutokset eivät välttämättä myöskään tule laskemaan taksilla matkustamista.


Katso oheinen Tuulilasi lehden video


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti